خانه / زندگی نامه / سخن بزرگان درباره بانو

سخن بزرگان درباره بانو

 

سخنان مراجع و بزرگان در ضرورت شناخت بانو امین

  • علامه جعفری :th

ایشان نه تنها از دانشمندان اسلامی، بلکه از نخبگان دانشمندان اسلامی میباشند.

  • آیت الله مکارم شیرازی: th.jpg2

کسی که تفسیر بانو امین را بخواند می تواند احاطه علمی اورا نه فقط در فن تفسیر، بلکه در علوم مختلف اسلامی تشخیص دهد.

این بانوی ایرانی آثار زیادی دارد یکی از آثارش تفسیر قرآن است که در چند جلد چاپ و منتشر شده است. کسی که این تفسیر را بخواند می تواند احاطه علمی او را نه فقط در فن تفسیر یلکه بر علوم مختلف اسلامی تشخیص دهد. می دانیم یک شخص مفسّر هم باید فیلسوف باشد و هم فقیه، هم مورّخ باشد و هم عالم اخلاق، چون قرآن مجموعه ای از تمام این علوم و مباحث است و بانو امین چنین بود.

به هر حال بانو امبن بیانی لطیف، شیرین و خالی از حشو داشت و نوشته هایش مفهوم و قابل درک است. مثلاً در کتاب نفحات رحمانیه اش مسائل پیچیده فلسفی همچون جبر، تفویض، وحدت وجود- به معنای صحیحش- را خیلی جالب مطرح می کند و آنها را تا حدّ ممکن در قالب الفاظ گویا و مفهوم بیان می کند. این هم یکی دیگر از ویژگی های بیان ایشان است. در واقع نوشته های او غالباً هم برای توده مردم قابل استفاده است، هم برای فضلا و علما و اهل دانش.

ایشان کتابی دارند به نام نفحات رحمانیه که یک اثر عرفانی یا به تعبیر دیگر فلسفی و عرفانی است که جنبه عرفانی آن بر جنبه فلسفی اش غلبه دارد.

بانو امین در کتاب نفحات رحمانیه مسائل پیچیده فلسفی همچون خبر، تفویض، وحدت وجود و به معنای صحیحش را خیلی جالب مطرح می کند.

جالب این است که مسائل عرفانی او (بانو امین) واقعا مسائل عرفان اسلامی است. ما یک عرفان التقاطی وارداتی داریم که بیرون از محیط اسلام در اشکال مختلفی وارد شده است و شاید آثارش در بعضی از کتابها هم دیده شود. ولی عرفان خالصی که از مکتب قرآن و اهل بیت علیه السلام (انی تارک فیکم الثقلین) ریشه بگیرد خیلی جالب است و او در حالت عرفانیش از این دو منبع (قرآن و عترت) استمداد می طلبیده است.

  • آیت الله جوادی آملی: 3

عظمت ایشان درست تشریح نشد. باید کتب این بانوی بزرگوار را در دروس اخلاق، عرفان، فلسفه محور قرار بدهند، چه دانشگاهها،چه حوزه ها و چه مراکز علمی دیگر.

معنای عمر این نیست که اگر زمین به دور خورشید حرکت کند و سال زیست کسی افزوده شود او صاحب عمر شده، بعضی کودکان 80 یا 100 ساله اند که بر حسب سال فرتوتند اما خواسته آنها کودکانه است. آنان چون کودکانی هستند که در عین اینکه هفتاد بار زمین به دور خورشید گشته اما آنها تکان نخورده اند.

بانو مجتهده امین در شمار کسانی بود که فهید عمر هر کسی محصول حرکت اوست، او درک کرد که این حرکت عمومی در قشر حوزه و دانشگاه بسیار کم است و به جد به خواندن دروس و درک مفاهیم عالیه اسلام رو آورد.

  • آیت الله مظاهری:4

تفسیر مخزن العرفان ایشان عالیست. متأسفانه روی تفسیر ایشان کار نشده است. الان باید چاپ صدم این تفسیر منتشر شده باشد، اما هیچ خبری نیست.

من گله دارم از حوزه ها، مخصوصا حوزه علمیه اصفهان. روی آثار خانم امین کار نشده است. تفسیر ایشان (مخزن العرفان) یک مخزن علم است.یک مخزن عرفان است.یک مخزن در است. کتابهای ایشان، مخصوصا کتابهای سیرو سلوکی ایشان، بلا اشکال است. کتابهای عرفانی معمولا دارای اشکال است. من عقیده دارم این که در اصفهان و همچنین در حوزه علمیه همه ساله یک همایش از ایشان باید برگزار شود.

خانم امین یک افتخار برای همه ماست. اما نمیدانم چه شده این افتخار، حالا نمیگم فراموش شده، اما مشهور نشده و این افتخار باید مشهور شود. کتابهای ایشان معرف ایشان است. بنابراین ما هر چه این کتابها را، انتشارش را بیشتر بکنیم، تحقیق و چاپش را بیشتر بکنیم، بهتر است.

  • آیت الله حائری شیرازی:5

توفیقات بانو امین از یک طرف این بود که خود او به عنوان نمونه عینی زن مسلمان مطرح شد و از طرف دیگر نشان داد اسلام اصیل از زن شخصیتی این گونه میسازد.

در شآن مرحوم علامه خانم امین عرض کنم که وجود او ، غیر از تالیفات و تصنیفات و غیر از کارهای تربیتی او، نفس وجود او بعنوان یک زن که توانست مجتهده شود، بعنوان یک زن توانست عارف شود، بعنوان یک زن توانست استاد اخلاق شود؛ بعنوان یک زن توانست مربی ارزنده ای شود، با ارزش است و این نتیجه است، نتیجه جامع اخص مقدمتین است.

این قدرت علو، در شرایطی که بیرون آمدن زن از خانه، جز با شیوه هایی که آنها راضی بودند (بی حجاب) ممنوع بود. در شرایطی که روضه خوانی ها تعطیل بود، در شرایطی که مدارس علمیه را تعطیل کردند، در چنین شرایط اختناق آمیزی ایشان شروع به نشو و نما کردند. بانو مجتهده امین تهمت ناروای ممانعت اسلام از ترقی زنان را به بهترین نحو پاسخ عملی گفت.

  • حجت الاسلام فاطمی نیا:7

خاتم و خلاصه زنان با فضیلت تاریخ در غیر معصوم مرحوم مجتهده علویه خانم امین رضوان الله علیها بوده است یعنی ما مثل ایشان نداشتیم.

ان شاءالله بدون هیچ اغراق و شائبه ای تعبیری که بنده در مورد حضرت امام رضوان الله علیه داشتم به گونه ای همان تعبیر را در مورد مرحومه مجتهده خانم امین رضوان الله علیها دارم. امام در میان مردها و بانو در میان زن ها. ما یک روز آقا شیخ عبدالکریم حائری داشتیم، از عرفا اقا محمد میرزا قمشه ای ، آقا میرهاشم اشکوری و اقا شیخ محمد حسن کرمانشاهی بوده اند، بزرگانی که خاتمه و خلاصه تمامی ان ها حضرت امام رضوان الله علیه بودند و خاتمه و خلاصه زنان با فضیلت تاریخ در طبقه غیر معصوم مرحوم مجتهده علویه خانم امین رضوان الله علیها بودند.

ما مثل ایشان(بانو مجتهده امین) نداشته ایم(اگر هم داشتیم بنده نمی دانم). خانمی که از چهار مجتهد بزرگ و مرجع اجازه اجتهاد داشته اند. برای این خانم تقلید کردن حرام شده بود و او باید به انچه استنباط می نمود عمل می نموده است.

مطلبی که در مورد خانم امین رضوان الله بسیار مهم است، جامعیت این بزرگوار می باشد. یکی از ان چیزها، اجازه روایت این بزرگوار می باشد.

اربعین هاشمیه را ملاحظه کنید، تمام اربعین را ایشان با اِسناد(اِسناد غیر از اَسناد است) متصل به شیخ صدوق یا شیخ کلینی نقل کرده است. خانم اجازه روایت داشته است. وقتی نگاه می کنیم، می بینیم در عرفان هم تخصص داشته است. شما اربعین را سیری کنید، متوجه می شوید که خانم چقدر عمیق بوده است. بنده بعضی جاهای این کتاب را دو بار یا سه بار می خوانم، اینقدر که عمیق است.

خانم امین رضوان الله علیها به طوری که بنده اثار ایشان را دیدم، جامع بود، یعنی فقیه، محدث، فیلسوف، عارف و حتی به بعضی از امور هم واقف بودند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*